Livsviktig läsning: Beteendets fyra konsekvenser

16 Okt
Operant inlärning, alltså att man testar sig fram för att se vad som händer i olika situationer är en av vägarna som hundar lär sig på och som mycket av den moderna hundträningen bygger på. Ett beteende ökar i frekvens eller upphör beroende på vilka konsekvenser det får. Ett beteende som leder till något bra (för den som utför beteendet) ökar och ett beteende som leder till något dåligt minskar. För att kunna träna så rättvist och effektivt som möjligt är det viktigt att man förstår det som kallas Beteendets fyra konsekvenser. Här kommer en snabb genomgång av vilka de är och hur de fungerar.
Jag har tidigare presenterat R+ som är en av de fyra konsekvenserna som hundar (och alla andra djur) lär sig utifrån. Nu tänkte jag även presentera de övriga tre och ge exempel på hur de används i hundträning. Vi tar allt från början för det är lite knepigt att hålla rätt på alla R, P, plus och minus. Till att börja med vill jag att du helt glömmer alla värderingar du kan ha på ord som positiv, negativ, förstärkning och straff. Tills jag förklarat klart får du försöka tänka bort all laddning som orden har och se dem som nya ord utan innebörd.
Beteendets fyra konsekvenser är:
  1. Något positivt kan börja eller bli presenterat (R+)
  2. Något positivt kan upphöra eller tas bort (P-)
  3. Något negativt kan börja eller bli presenterat (P+)
  4. Något negativt kan upphöra eller tas bort (R-)
Positiv förstärkning (R+) innebär att någonting som hunden vill ha läggs till. Detta kommer att göra att beteendet belönas och alltså ökar eftersom hunden vill att det eftersträvansvärda ska hända igen. Exempel: Hunden kommer till oss när vi ropar och får nåt smaskigt godis eller en rolig lekstund vilket gör att hunden kommer vilja komma till oss oftare. Hunden tar ögonkontakt och får hoppa ur bilen. Vi klickar och belönar hunden när den gör något vi tycker om. Hunden drar i kopplet och kommer dit den vill. Hunden springer efter en kanin och hinner ikapp den.
Negativt straff (P-) innebär att någonting som hunden vill ha tas bort. Detta kommer att göra att beteendet kommer minska i frekvens eftersom beteendet innebär att någonting hunden vill ha försvinner. Exempel: Hunden hoppar på dig, du vänder ryggen till. Hunden drar i kopplet och du stannar. Du kopplar hunden när den kommer på inkallning (och det roliga buset stoppas).
Positivt straff (P+) innebär att någonting som hunden inte vill ha läggs till. Detta kommer att göra att beteendet minskar eftersom hunden vill undvika att bestraffningen händer igen. Exempel: Hunden hoppar upp och sätter tassen på en varm platta. Hunden drar i kopplet och föraren rycker i kopplet. Hunden skäller på en katt och matte sprutar den i ansiktet med en blomspruta.
Negativ förstärkning (R-) innebär att någonting hunden inte vill ha tas bort. Obehaget försvinner när rätt beteende utförs vilket gör det till ett lönsamt beteende som alltså kommer att öka. Exempel: Gå fint-selen slutar skava när hunden inte drar. Man vrider om hundens öra och när hunden tar apporten i sin mun släpper man taget, så kallad ”tvångsapportering” (det är för mig ett stort mysterium att någon ens kommit på idén men det förekommer tyvärr!).
Så, med andra ord ligger det inga etiska värderingar i orden positiv och negativ. De talar bara om ifall man lägger till eller tar bort något för att påverka ett beteende. Positiv innebär inte automatiskt att man är schysst mot hunden eftersom positiv bestraffning kan innebära att man slår hunden i huvudet med en stekpanna. Negativ bestraffning låter ju fruktansvärt elakt men det kan innebära att man vänder ryggen åt en hoppig hund eller kopplar en hund som leker för stimmigt med de andra hundarna i parken. Orden förstärkning och straff ska heller inte betraktas med etikbrillorna på, de är enbart beskrivningar på om beteendet ökar eller minskar i frekvens. Ett beteende som förstärks kommer att öka och ett beteende som straffas kommer att minska i frekvens. Det kan inte heller sägas för många gånger att det är individens upplevelse som är relevant, inte vad vi kallar det eller hur vi uppfattar det. Om hunden känt sig belönad så kommer beteendet att öka, har den känt sig bestraffad så kommer den inte göra om det lika ofta.

Hur påverkar då de olika träningsmetoderna hunden och varför har jag valt att kalla bloggen R+ Hundskola istället för R+, R-, P+, P- Hundskola?

Den största anledningen till att jag valt att bygga min hundträning på positiv förstärkning är etiken. Jag har hund och tränar hundar för att jag tycker det är roligt och för att jag bryr mig om hundarna. Om de inte tycker det är roligt och mår bra så kan det lika gärna va. Alltså är det uteslutet att använda mig av positiv bestraffning (P+ är ute ur leken med andra ord). Även om det är den huvudsakliga anledningen så är jag inte bara emot positiv bestraffning av etiska skäl. Positiv bestraffning är så fruktansvärt kontraproduktivt om man vill ha en bra kontakt och en välmående och välbalanserad hund. Detta ska jag skriva om i ett senare inlägg för det är värt mer uppmärksamhet än det får insprängt i det här inlägget. Nu ska jag skriva om P- och R-. Negativ förstärkning (R-) innebär att man måste använda sig av ett obehag som hunden vill slippa undan och i och med att jag inte vill jobba med obehag, hot och våld när jag tränar hundar så är även R- uteslutet. Sist kvar blir P-, det negativa straffet som ju låter helt fruktansvärt men kanske bara innebär att man vänder ryggen till om hunden är hoppig eller stannar när hunden drar på promenad.

Jag använder negativt straff i min träning men jag försöker minimera det så mycket jag kan för det finns bättresätt att jobba. Negativt straff är oftast ingen hållbar väg att jobba i längden och det händer framförallt när man själv planerat träningen för dåligt. Ett negativt straff riskerar att skapa frustration i hunden eftersom det inte talar om vad vi vill att hunden -ska- göra utan enbart vad vi inte vill att den ska göra. Om den då inte lärt sig vad vi vill att den ska göra eller väldigtsnabbt kan lista ut det kommer den med största sannolikhet att testa samma beteende igen fast intensivare. Om en hund är hoppig försöker jag alltså att alltid belöna den när den inte hoppar för att ge den ett beteende som är lönsamt och som den vet är uppskattat. Om den väl börjar hoppa för att jag tabbat mig och försatt den i en för svår situation (tränat för länge så den tappat fokus, den kanske är stressad eller så är det för mycket störningar) kan jag använda negativt straff för att ta bort belöningen när den hoppar så att detta beteende inte förstärks ytterligare. Om en hund drar på promenad kan jag använda negativt straff (stanna och ta bort möjligheten att dra) för att sedan ge den information om vad den ska göra istället -komma med mig så jag kan belöna ”rätt” beteende. Den positiva förstärkningen har med andra ord en väldigt central roll i den hundträning jag förespråkar. Dels för att den är schysstast mot hunden men minst lika mycket för att den är effektiv och ger väldigt mycket information. Genom att belöna precis det beteende man vill ha slipper man hålla på och straffa hunden och det måste ju vara alla mattars och hussars mål.

Utöver de fyra konsekvenserna finns även Utsläckning vilket innebär att ett tidigare belönat beteende upphör att belönas. Detta är högst aktuellt i all hundträning och används medvetet och omedvetet av de allra flesta som har hund. Exempel: Hunden tigger vid matbordet för att den har fått en smakbit men en dag bestämmer du dig för att sluta ge den mat när den tigger. Hunden får ingenting för sina ansträngningar och beteendet kommer att avta. Ett annat klassiskt exempel är när du kallar in hunden för femtionde gången och den kommer utan att få en rättvis belöning. Beteendet=inkallningen kommer att släckas ut. Utsläckning spelar en stor roll i klickerträning där de beteenden som är önskvärda försärks (R+) och de oönskade ignoreras (släcks ut). På så vis kan både hund och förare fokusera på det som faktiskt blir rätt istället för att hänga upp sig på de beteenden som just för tillfället inte är önskvärda. Detta skapar en trevlig kommunikation och ett samarbete som är helt ovärderligt när man jobbar med en hund.
Så sammanfattningsvis, när du tränar eller bara umgås med en hund så kom ihåg att hundar alltid gör rätt, dvs de gör det som de tjänar på. Det är just därför vi har en så fantastisk möjlighet att lära dem precis vad vi vill, vi måste bara hitta rätt motivation och sätt att belöna dem så de förstår att det vi vill att de ska göra är rätt.
Annonser

6 svar to “Livsviktig läsning: Beteendets fyra konsekvenser”

  1. Anonymous 17 oktober, 2010 den 01:41 #

    >åh såna fina bilder på goingen! Reina hälsar! <3

  2. Johan 10 februari, 2012 den 11:37 #

    Snabb fråga, är inte negativ straff ”P-” samma sak som utsläckning? :)

    • rplushundskola 11 februari, 2012 den 11:18 #

      De låter rätt snarlika men jag ska försöka förklara skillnaden:
      Negativt straff är en respons på ett beteende där något som individen har försvinner, utsläckning är att ett beteende som tidigare belönats slutar belönas. Negativt straff kan alltså vara att när hunden hoppar på oss så vänder vi oss bort (uppmärksamheten försvinner pga beteendet), om den biter i lek så går vi iväg och stänger dörren (vi försvinner pga beteendet), vi lyfter upp matskålen om hunden ställer sig upp från sitt (maten försvinner pga beteendet). Utsläckning kan vara att vi från att ha klappat hunden varje gång den piper slutar ge någon respons på beteendet (pipandet förstärks inte längre), att hunden i klickerträning inte längre får klick för ett beteende som är under vårt nya kriterium (oönskade beteenden förstärks inte längre och börjar släckas ut) eller att vi slutar belöna vår inkallningar (inkallningssignalen börjar släckas ut).

      Det är lätt att blanda ihop de, eftersom känslan som de två konsekvenserna kopplas ihop med är väldigt lik.
      Positivt straff kan kopplas till rädsla och/eller aggression, negativ förstärkning är lättnad medan positiv förstärkning är glädje och positiv förväntan och negativt straff kopplas till besvikelse och/eller frustration. Jag skulle säga att utsläckning frambringar ungefär samma känslor som negativt straff så det är inte konstigt att de ofta blandas ihop. Skillnaden är alltså att negativt straff är att förstärkaren försvinner direkt efter beteendet, utsläckning är att förstärkaren uteblir. Hoppas det blev lite klarare, vill du veta mer om det så rekommenderas Lydnadsträning i teori och praktik av Cecilie Köste och Morten Egtvedt (Canis)

      • rplushundskola 11 februari, 2012 den 11:45 #

        Fin blogg du har förresten! Skoj att läsa om era äventyr!

Trackbacks/Pingbacks

  1. En bra början är att välja väg « R+ Hundskola - 14 augusti, 2011

    […] och varje gång beteendet inte blir bestraffat förstärks det (läs mer om negativ förstärkning här). Det finns lyckligtvis andra sätt att jobba och jag är tacksam för alla som utvecklar den […]

  2. For dogs sake, kalla saker vid deras rätta namn! « R+ Hundskola - 14 oktober, 2011

    […] Jag har tidigare skrivit om beteendets fyra konsekvenser och jag tänkte därför inte gå in på vad de betyder igen men du kan läsa om dem här. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: