Kan vi lära hunden att inte leta efter en viss doft?

22 Apr

Ett av de allra mest intressanta ämnena jag vet är hur hundens nos fungerar. Jag blir inte klok på det, kan inte greppa hur de kan ha så bra luktsinne. Det är för hopestort, lite som rymden eller pyramiderna (den tar aldrig slut och tänk att någon har byggt dom!). Samtidigt känner jag extremt stor lust att lära mig mer så därför har vi bjudit in Jessica från Motiverade hundar för en helgkurs i september. Jag och Salli ville helt enkelt gå kurs själva och tänkte förena nytta med nöje!

Utöver att lära hundar att leta efter speciella föremål, som knarkish, kantareller, falska sedlar (skulle hellre lära dom leta äkta iofs) och cancerceller har jag även fått höra att man kan lära hundar att inte leta efter en viss doft. Det är ju egentligen det träningen bygger på tänker jag, att hunden väljer bort X för att leta efter Y. Jag är jättenyfiken på hur man kan använda specialsöksträningen för att jobba med hundars jaktbeteende och hoppas få lite svar på det från Jessica. Jag har inga jaktproblem med mina hundar, Deus är mestadels helt ointresserad och YipYap brukar skvallra när han ser djur springa iväg. Han stannar upp, tittar på djuret, tittar på mig och bekräftar jag att han gjort rätt kommer han som ett skott. Ibland kan han få för sig att springa efter en hare men han vänder på fläcken när jag visslar så det känns lugnt. Jag tror att han, om han skulle hinna ikapp skulle lägga sig och stirra på dom så jag gör inte så stor affär av det men har ändå koll på att det inte blir värre. Han brukade ligga inne hos kaninerna när vi bodde i hus, han hoppade in i deras hägn och la sig i höet för att tittade på dom, försökte aldrig göra dom illa. Detsamma med hönsen och fasanerna som han spenderade en del tid med. Jag har däremot jobbat en del med andra, mer jaktintresserade hundar och inser hur frustrerande det måste vara att alltid behöva gå i koppel. Jag letar ständigt nya knep för att kunna ge även jaktintresserade hundar mer frihet och när en hemlig dröm om att kunna ha Hope (Sallis urgulliga, men jakttokiga podenco) lös någon gång. Jag har sett henne springa fri ett par gånger och det var bland det vackrigaste jag sett i hela mitt liv. Podencos är några av de snyggaste och mest graciösa hundar jag vet och att ständigt ha henne i koppel eller långlina känns sorgligt på nåt vis. I början ville hon inte äta någonting vi erbjöd henne utomhus, hon ratade allt och ville bara dra, nosa, jaga. Med medveten träning och envishet har Salli lyckats nå fram och Hope har blivit så mycket lättare att få kontakt med ute. Hon är som en helt annan hund mot när Salli började jobba med det men hon skulle fortfarande sticka så fort hon kunde om hon var lös och fick upp ett spår. Även om hon aldrig kommer att kunna vara lös tror jag att hennes stress skulle dämpas ytterligare om hon inte behövde jaga upp sig så över jakten. Jag hoppas med andra ord att Jessica ska kunna hjälpa mig att sätta upp ett träningssystem för att lära Hope att skvallra på kanindoft. Kan även tänka mig att släcka ut intresset för doften, men jag tror det är lättare och vettigare att lära henne skvallra på den. Jag fattar typ i teorin hur jag ska träna det, men känner att jag behöver experthjälp för jag är låååååångt ifrån så kunnig som jag känner att jag vill vara. Och jag har noll träningsstruktur när det kommer till såna här saker. Så, Jessica, vad tror du om chanserna? Vill du göra ett försök?

Läs mer om Specialsökskursen här
Läs mer om Specialsöksföreläsningen här

 

 

 

 

Ett svar to “Kan vi lära hunden att inte leta efter en viss doft?”

  1. Åsa Olsson 8 januari, 2015 den 11:34 #

    jaaa! precis vad jag grunnat på. så nu hoppas jag att du lärt dig massor som du kan praktisera på min maja…!

Kommentera

