Efterlysning: Omplaceringshundar till nytt bokprojekt!

27 Maj

När jag tog hand om Deus kände jag mig ofta vilsen och visste inte hur jag skulle bete mig. Jag försökte så klart alltid göra mitt bästa men det höll sällan tillräckligt Rutbra. I efterhand är det massor av saker jag ångrar men jag kämpade verkligen för att lyckas göra rätt. Hjärtat var med från dag ett och jag ansträngde mig så hårt för att lära mig mer, för att utvecklas, för att förstå. Jag läste allt jag kom över och försökte hitta något som funkade för oss. Jag plöjde rasböcker och böcker om hundträning och problembeteenden men kände aldrig riktigt igen varken mig eller Deus. Jag fick spel på att de alltid blandade in bestraffningar, hur mjuk boken än verkade och i rasböckerna hittade jag inga svar på varför han var som han var, bara om hur han borde vara. Det var ingen som skrev om omplaceringshundarna, de nämndes i förbifarten, men fokus låg alltid på valpen och hur relationen cementerades från den där åttonde veckan. Vi som fått våra hundar i ett senare skede i livet lämnades utanför och saknade stöd i våra grubblerier. Så här åtta år senare finns det fortfarande ingen bok om omplaceringshundarna och nu känner jag att jag har väntat länge nog.

Idén till att skriva en bok om omplaceringshundar har funnits där så länge jag jobbat med hundar men den har mognat och blivit klarare allteftersom tiden gått. Så i vintras bestämde jag mig att det var dags att sluta dagdrömma och sätta igång. Jag kontaktade Julia Lindemalm, prisbelönt fotograf (och gammal kursare!) då jag sett hennes bilder och tycker hon är vansinnigt duktig. Och sympatisk. Och rolig. Och nu har vi ett projekt ihop. Boken har utvecklats, från att vara mitt projekt, till att bli vårt. Den har vuxit från att vara en bok med suddiga mobilbilder till att bli ett fotoprojekt lika mycket som en hundträningsbok. Det är lite läskigt men mest vansinnigt spännande! Med det här blogginlägget vill vi offentliggöra våra planer och samtidigt be om er hjälp. Vi söker nämligen fler hundar och människor att skildra i boken. Det kommer bli en porträttbok där hundarna står i fokus, men där människorna som gett dem en andra chans kan dela med sig av sina bästa tips. Boken riktar sig till alla som tagit hand om en omplaceringshund, som funderar på det eller som kanske bär på fördomar om omplaceringar. Vi söker kontakt med människor som adopterat och fortfarande lever med en eller flera hundar, från Sverige eller utlandet. Har du själv adopterat, eller har en vän eller släkting som du tycker har något intressant att säga? Hör av dig!

Vi ger efterlysningen två veckor och därefter kommer vi att välja ut ett par olika hundar, för att få så bra spridning som möjligt och visa på mångfalden och bredda bilden av hur en omplaceringshund ser ut. Maila oss på info@rplus.se och skriv lite om hunden/hundarna du tycker vi ska ha med i boken. Vi behöver få information om hundens bakgrund och om den haft några särskilda bekymmer som adoptören jobbat med/jobbar med. Av logistiska skäl har vi lättast att göra intervjuer i Skåne men vi kan även tänka oss att åka om vi hittar en hund som bara måste vara med. Sprid gärna inlägget och tipsa dina vänner om boken!

17 svar to “Efterlysning: Omplaceringshundar till nytt bokprojekt!”

  1. Marie Koenen 27 maj, 2014 den 04:31 #

    Jag är imponerad att du har hittat energi till det, glädjer mig redan till releasefest som vi kan hålla på mitt jobb!! Tack för all hjälp med Wilmer, han har utvecklats till en glad sprallig kille som verkar älska livet. Såklart har vi lite bakslag då och då men lite skäll har väl ingen dött av….

    • rplushundskola 28 maj, 2014 den 01:49 #

      Jag vet bara inte bättre :)
      Längtar också till releasefesten! Tack för erbjudandet men var jobbar du egentligen?
      Så härligt med Wilmer, lite skäll har ingen dött av vad jag vet. Det är ju bara ett ljud :)

  2. Marie Koenen 27 maj, 2014 den 04:33 #

    Och vi finns såklart till förfogande (med glädje!!) till ditt projekt!

  3. Gabriella Niegemann 27 maj, 2014 den 06:27 #

    Vad roligt att ett sånt här projekt har dragits igång. Jag har själv tagit omhand en omplacering för två år sen och har honom kvar. Vi deltar gärna :)
    Mvh
    Gabriella

    • rplushundskola 28 maj, 2014 den 01:48 #

      Tack Gabriella! Vi har fått in närmare trettio förslag redan så det kommer bli svårt att välja!
      Hoppas allt är bra med dig och din lilla vän!

  4. Clara Hafre 27 maj, 2014 den 07:38 #

    Fy fasen va du är bra och vad du orkar kämpa alltid! Vi hjälper såklart till om du behöver oss <3

  5. M 27 maj, 2014 den 08:27 #

    Om denna bok ändå funnits klar och i mina händer innan jag fick hem en adoptionshund. Det hade kunnat bespara mig en del grubblerier och dåliga val. Och framför allt, hunden hade fått bättre förutsättningar om jag haft mer på fötterna.

    Lycka till med skrivandet!

    • rplushundskola 28 maj, 2014 den 01:45 #

      Tack!
      Så tänker jag också, vill förebygga och förbereda adoptörerna. Det är så mycket som står på spel!

      • M 29 maj, 2014 den 05:21 #

        Sorry för lååångt utlägg, men jag har funderat mycket på de här frågorna. Det verkar vara så många med i grunden goda intentioner som börjar jobba som frivilliga i omplacerings/adoptionsorganisationer, där det kanske är lätt att hålla fast vid tanken att ”rädda liv är det viktigaste” och ”de får det i alla fall bättre än i sitt förra land”. Och det låter ju bra, verkligen! Men om inte hundarna utvärderas så noggrant som möjligt innan de ska placeras i hem, eller i värsta fall ett eller flera jourhem innan nån adopterar den i Sverige. Då är det varken rättvist mot hunden eller den som ska adoptera hundarna har jag kommit fram till att jag tycker. Även om intentionen ofta är god. För det kan bli onödigt mycket stress, osäkerhet, fel beslut som tas innan man vet hur man ska hantera olika saker som kan dyka upp med hunden, i vardagen, eller saker som visar sig framgå om hunden när den väl börjar komma in i en vardag. Och då kan inte jag i alla fall låta bli att tänka lite mer pragmatiskt än att ”de får det i alla fall bättre”.
        Så tyvärr tänker jag nog nu istället att hellre att föreningarna tar in färre hundar än vissa gör idag för adoption i Sverige. Kanske bara där man vet att man kunnat utvärdera hunden ordentligt, haft tid att ta reda på så mycket som möjligt om hundens bakgrund, göra hembesök hos alla spekulanter, ta upp mer av vad som KAN bli jobbigt med adoptörer och jourhem (och hellre skrämma bort några så att alla vet vad som kan komma upp, vara förberedda). Förklara att det kan komma att krävas utbildning och tålamod, att det kan röra sig om månader och år, och allt kanske inte blir som man hoppats. Åtminstone om man jämför med en åtta veckors valp från en svensk uppfödare man kunnat göra lite research om själv, och få rekommendationer kring från både SKK och rasklubbar.
        För det här med att säga att det är svårt att få tid och resurser att räcka till då alla jobbar ideellt och på sin fritid, och att man därför då får prioritera bort vissa saker ibland för att hinna med allt. Det är inte en ursäkt för att det ibland blir väldigt fel i matchningen hund och människa, eller att hunden visar sig vara något annat än man först trott när man sålt in den till spekulanter, med förklaringen att ”alla hundar vet vi inte så mycket om”, och ”Om man vill ta hand om en sådan här hund får man älska dem som de är”. För mig är det lätt att säga, men ofta belyses det på det viset först när det gått lite snett för hunden och en adoptör. Innan vill man istället gärna trycka på att de här hundarna är ofta så tacksamma, otroligt vad hundar kan anpassa sig snabbt, det ger så mycket att hjälpa en hund. Och det stämmer säkert i jättemånga fall, men jag kommer ändå tillbaka till grubblerier kring om det inte borde vara viktigare på dagordningen med mängden hundar och ägare som får ganska tuffa prövningar och som måste begränsa sina hundliv en hel del. T.ex. hundarna som inte kan vara själva och dagis inte är alternativ för de blir stressade i sådana miljöer, svåra hundmötesproblem som leder till undermotionerade hundar, separationsångest, rädsla för andra människor.
        Jag tycker i alla fall att det vore oerhört bra om sådant med hjälp av bland annat boken du jobbar på kunde börja ses som ett tillräckligt stort problem för att istället omvärdera och utvärdera sättet man jobbar på i vissa fall, för att kanske istället få föreningarna att jobba lite annorlunda än bara under paroller som ”rädda så många som möjligt genom att ta dem till Sverige”. Även om det innebär att något färre hundar får sin andra chans i livet just genom dem, och i just Sverige? Eller, det kanske låter hemskt? För det är klart att jag vill att många ska räddas till fina hundliv…

      • rplushundskola 29 maj, 2014 den 08:59 #

        Tack för dina tankar M!
        Jag håller med dig i mångt och mycket. Det är ett problem att hundar inte utvärderas och beskrivs tillräckligt bra, att organisationerna inte vet hur de kan förbereda hundarna inför flytt eller saknar möjligheter till det på hundhemmen och att adoptörerna inte är tillräckligt förberedda. Boken är en del i att förbättra hundarnas chanser, där fokus ligger på adoptörerna i första hand. Parallellt jobbar vi med ett projekt, Reform the Rescues, där vi vill utbilda och stötta omplaceringsorganisationerna och förbättra deras rutiner. Precis som du säger finns viljan där men tiden och kunskapen saknas ibland, så vi vill underlätta genom att ta fram övningar, stressreduceringsförslag och tips på bättre utvärderingsrutiner för hundhemmen, oavsett hur de jobbar idag. Det finns i princip alltid något som kan göras bättre, hur bra de än är. Och målet måste ju alltid vara att hundarna landar smidigt och utan några problem i sina nya hem. Vi har som en del i projektet besökt SOS Animals hundhem utanför Malaga, där Salli, som jobbar med R+ också bott typ 2006-2008. Vi samlade efter vårt andra besök in över 30000 kr för att bygga en beriknings- och träningspark för att kunna dämpa stressen och förbereda hundarna inför flytt. I juli ska vi ner och bygga upp den är planen. Såååå, lång utläggning som svar, men ja, vi har samma grubblerier som du och är övertygade om att det är här vi kan göra mest skillnad. I att stötta omplaceringsorganisationerna i deras viktiga arbete.

        Läs lite mer om projektet här:
        https://rplushundskola.wordpress.com/2013/10/20/to-the-rescues/#more-8307

        Ha det fint så länge!

      • M 29 maj, 2014 den 09:15 #

        Låter ju grymt bra att ni har sådana visioner! Meddela om ni behöver hjälp, bidrag, eller något i ert arbete och inför bygget i Spanien. Har jobbat en del med att hjälpa omplaceringsverksamheter att samla in pengar och saker till behövande hundar tidigare.

      • rplushundskola 29 maj, 2014 den 09:18 #

        Vi har storslagna planer, får se hur långt vi orkar. Men något måste göras och vi är trötta på allt gnäll på organisationerna, särskilt från folk inte gör nåt själva, så vi tänker göra vad vi kan :)
        Vi lär behöva hjälp framöver, håll koll på bloggen och nappa om det verkar intressant!

  6. Helene Ehriander 29 maj, 2014 den 10:17 #

    Jag har sju hundar från ADA och två från Hundrondellen och ställer gärna upp för bokprojektet.
    Jag är också projektledare för Bokhunden: http://www.bokhunden.se
    Hör av dig!

    • rplushundskola 29 maj, 2014 den 08:49 #

      Spännande Helene! Vilket gäng :)
      Vi har fått in en massa förslag så vi ska försöka hitta så bra bredd som möjligt för boken. Tack igen för att du hör av dig!

      • Helene Ehriander 29 maj, 2014 den 08:55 #

        Du hittar mig på Facebook, där du också kan se en bild av min underbara flock! Vi bor i Skåne! :-)
        En av mina ADA-hundar jobbar med barn med autism och två är bokhundar.

      • rplushundskola 29 maj, 2014 den 09:00 #

        Hej! Har du möjlighet att skicka ett kort mail till info@rplus.se så vore det fantastiskt! Vi har så jäkla mycket olika hundar på förslag och försöker samla dom på samma ställe för att kunna hålla ordning på dom.

        Ha det fint!

Kommentera

